Ponekad imamo osjećaj da djeca nikako ne mogu sjediti na miru i koncentrirati se na nešto. Predškolsko dijete trebalo bi se moći fokusirati na zadatak oko 18 minuta, ali često im je to teško. Najbitnije je znati da se koncentracija postiže vježbom, a evo i savjeta kako krenuti:
- briga o sebi: dovoljno sna, fizička aktivnost i zdravlje, pospremanje i sl.
- dnevna rutina: uvijek radite zadatke u otprilike isto doba dana (nakon odmora, uvažavajući raspored kojeg imaju) – vizualno prikažite raspored dana. Nemojte zaboraviti da je djetetu potrebno i slobodno vrijeme! Ukoliko dođe do nesvakidašnjih događaja probajte zajedničkim snagama kreirati “novu rutinu”. Važno je da određena rutina postoji, a u svakodnevnom pridržavanju te rutine potrebno je biti fleksibilan
- usmjerenost: Tijekom zadavanja zadataka i razgovora spustite se na djetetovu razinu, usmjerite njihovu glavu i tijelo prema sebi te jasno i kratko pričajte s njim. Zadatke im zadajte pomalo i često. Smanjite ometajuće stvari (npr. mobitel, TV, igračke i sl.), podijelite veće zadatke na manje i „začinite“ dosadne zadatke zabavom – npr. odlazak u dućan je potraga gdje dijete prema popisu treba pronaći stvari
Vježbe koncentracije
- vježbe spretnosti (igre loptom, vježbe bacanja, preskakanje užeta) i ritmičke vježbe (brojalice, skakanje i preskakanje prema ritmu zadanom udaranjem ili pljeskanjem);
- društvene igre (memo, pantomima, čovječe ne ljuti se) i slagalice (memo, puzzle);
- pogađanje (na koji predmet mislim, rješavanje pitalica, taktilne vježbe), igre razvrstavanja prema kriteriju (npr. reći što više životinja koje imaju krila), vježbe prisjećanja („Što si radio jučer?“) i misaoni zadaci („Što ti treba da napišeš pismo?“);
- igra “Jedna minuta” – „koliko crvenih igračaka može naći u jednoj minuti?“;
- bojanje, precrtavanje, vježbe „slijedi smjer“ – pratiti pogledom pokrete, vježba usporedi dvije slike – što je različito?;
- igra „Što je bilo na stolu?“ – stavite na stol 5 do 10 stvari, pustite dijete da 1-2 minute gleda, a zatim zatvori oči i Vi zamijenite jednu stvar s drugom (ili ju uklonite), zadaci opažanja (pogleda sliku, maknuti ju, zatim pitati koliko bilo osoba, prozora i sl.);
- igra “Ja vidim” (eng. “I spy”) –“Ja vidim nešto zeleno i okruglo“, a dijete mora pogoditi da je to grm ili treba pronaći „I spy“ zadatke na internetu koji bi dijete rješavalo
Zapamtite: koncentracija i zadržavanje pažnje je nešto što se može naučiti, ali je potrebna vježba i volja za radom!
Nužne su jednostavne skice, jasni oblici, kratka, jasna objašnjena, upute i pohvala djetetu za uloženi trud!
Autor: Hela Kušić, mag. psiholog; Poliklinika za rehabilitaciju sluha i govora SUVAG